wtorek, 18 czerwca 2013

Max Allan Collins - Ostre cięcie

Tytuł: Ostre cięcie
Autor: Max Allan Collins
Wydawnictwo: Oficynka
Liczba stron: 290
Źródło okładki: http://lubimyczytac.pl/


"Ostre cięcie" to kolejna bardzo dobra powieść kryminalna, jaką w ostatnim czasie miałam możliwość czytać. Po raz kolejny spotkałam się z ekipą wybitnie inteligentnych śledczych, których zadaniem było wytropienie seryjnego mordercy. Cały czas patrzyłam na tę lekturę przez pryzmat podobnej książki rozgrywającej się w polskich realiach czyli powieści Agnieszki Pruskiej "Literat".

Specjalna ekipa JAB zostaje poproszona o pomoc w dochodzeniu w sprawie morderstw bezdomnych. Śledztwo prowadzą najlepsi z najlepszych profilerów. Bardzo interesuje mnie praca takich ludzi, metody działania, więc z ogromnym zaciekawieniem wciągnęłam się w lekturę, a świat wokół jakby się zatrzymał.

Tajemniczy zabójca traktuje swoje ofiary w sposób nietypowy. Dotychczasowi bezdomni, zazwyczaj ubrani w łachmany, po śmierci są znajdowani umyci, ostrzyżeni i ogoleni w czystych i schludnych ubraniach. Dlaczego tak robi? Jak na podstawie takich szczątkowych informacji stwierdzić kim jest? W trakcie poszukiwań mordercy okazuje się, że w tym samym miasteczku zgłoszono zaginięcie młodej i ładnej studentki aktorstwa. Śledczy muszą rozwikłać zagadkę jej zniknięcia i odnaleźć ewentualne cechy obu spraw. Według ekipy JAB to nie przypadek, że w małym Lawrence doszło do morderstw i porwania. Za wszystkim musi stać ten sam sprawca, więc rozpoczyna się dramatyczna walka z czasem o to, aby uprowadzona studentka nie została zamordowana. Dodatkowo wciąż istnieje realne zagrożenie, że kolejny bezdomny zniknie bez śladu. Profilerzy rozpoczynają psychologiczną rozgrywkę z zabójcą. Zwycięzca może być tylko jeden...

Bardzo dobra powieść! Wciągająca, trzymająca w napięciu, z gamą różnorodnych bohaterów. Każde z nich jest inne, specjalizuje się w innej dziedzinie, dzięki czemu dopełniają się w rewelacyjną całość. Razem tworzą świetną, zgraną ekipę profilerów, dla których nie ma rzeczy niemożliwych. Nakładem wydawnictwa Oficynka ukażą się kolejne części przygód Jednostki Analiz Behawioralnych. Dla mnie będzie to lektura obowiązkowa :).

Zgrzytem były nieco za długie opisy, które spowalniały akcję. Fajne było to, że autor dokładnie opisywał bohaterów, ale przy kilku osobach przedstawianie kto w co był ubrany i w jakie prążki miał krawat było trochę nudne. 

Książka jest pisana na podstawie serialu, którego niestety nie oglądałam, więc nie mogę powiedzieć, co jest lepsze. Z tego co czytałam w recenzjach, nie jest to opis któregoś z odcinków, jest to po prostu stworzona oddzielna historia, moim zdaniem bardzo dobra. 

Moja ocena: 7,5/10

10 komentarzy:

  1. Dobry kryminał nie jest zły. A ten wydaje się całkiem w porządku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pozycja dla mnie, serialu niestety nie znam, ale książka mnie bardzo zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja serialu też nie znam, ale książka mnie skusiła kiedyś w Biedronce i był to bardzo dobry zakup :)

      Usuń
  3. Serial bardzo interesujący, książki również :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mogę się doczekać, co będzie w kolejnej części :)

      Usuń
  4. Reczywiście masz ostatnio szczęście do dobrych kryminałów. Oby i mnie dopisało jak najszybciej. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby te moje szczęście trwało jak najdłużej, bo teraz wybitnie dużo kryminałów mam w stosiku 'do przeczytania' :). Życzę Ci tego :D

      Usuń
  5. Nie lubię książek na podstawie czegoś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami są trochę naciągane, ta jednak jest ok :)

      Usuń

Zostaw tutaj ślad swojej obecności, z chęcią przeczytam i odpowiem na Twój komentarz :). Coś Ci się nie podoba lub z czymś się nie zgadzasz? Napisz mi o tym. Anonimie, podpisz się