wtorek, 12 stycznia 2016

Charlotte Bronte, Dorota Combrzyńska - Nogala - Chcę wszystko

Tytuł: Chcę wszystko
Autor: Charlotte Bronte, Dorota Combrzyńska - Nogala
Liczba stron: 318
Wydawnictwo: MG
Źródło okładki: http://lubimyczytac.pl



Dzisiaj przyszła kolej na książkę, co do której ciężko mi było się wypowiedzieć. Pomysły, aby kontynuować zaczęte powieści czy też cykle są dosyć popularne, ale czy zawsze udaje się autorom dorównać do dzieła swojego poprzednika? Czy nie lepiej zostawić odnalezione szczątki pomysłu i napisać coś od nowa?

Gdy pisałam o "Niedokończonych opowieściach", w których zostały zawarte fragmenty "Ashworth" stwierdziłam, że ten pomysł niezbyt mi się podoba. Zupełnie inaczej pomyślała Dorota Combrzyńska - Nogala, która najwidoczniej dojrzała w tej historii potencjał i stworzyła bardzo udaną kontynuację. 

Autorka snuje swoją wizję losów pana Ashwortha, jego córki oraz jej przyjaciółek: Ellen Hall i Marian. Cała akcja jest osadzona w klimacie powieści sióstr Bronte: jest mrocznie, pojawiają się ludzkie dramaty, bohaterowie długo muszą czekać na swoje szczęście. Dużo jest tutaj trudnych, toksycznych relacji międzyludzkich, występuje nieszczęśliwa miłość, rządy pieniądza, nierówność społeczna. 

Powiem Wam szczerze, że moim zdaniem Dorota Combrzyńska - Nogala zrobiła dobrą robotę. Stanęła przed niełatwym zadaniem, gdyż kontynuując dzieło Charlotte Bronte trzeba było także zaczerpnąć z jej stylu tak, aby czytelnik nie odczuł mocnego zgrzytu. Nawet delikatne różnice pomiędzy twórczością obu pań nie odbierały przyjemności z lektury. Polecam i Wam zapoznanie się z tym międzypokoleniowym miksem :)

Książkę przeczytałam i zrecenzowałam dzięki

Fakt ten nie wpływa na moją ocenę

Zapraszam do małej dyskusji w komentarzach: lubicie, gdy autorzy dokańczają szczątki powieści albo piszą ciąg dalszy serii? Czy Waszym zdaniem nie powinno się ruszać twórczości innych autorów?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw tutaj ślad swojej obecności, z chęcią przeczytam i odpowiem na Twój komentarz :). Coś Ci się nie podoba lub z czymś się nie zgadzasz? Napisz mi o tym. Anonimie, podpisz się