niedziela, 7 grudnia 2014

William Szekspir - Cytaty najpiękniejsze

Tytuł: Cytaty najpiękniejsze
Autor: William Szekspir
Liczba stron: 223
Wydawnictwo: MG


William Szekspir jest zdecydowanie najbardziej znanym przeze mnie pisarzem. Od prawie roku zgłębiam jego twórczość poprzez "Komedie" oraz "Tragedie i kroniki" w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka. Dodatkowo oglądałam kilka adaptacji jego dzieł na deskach teatru, w telewizji i muszę przyznać, że wszystkie bardzo mocno przypadły mi do gustu. 


Cytaty zostały wyselekcjonowane przez panią Dorotę Malinowską - Grupińską i pogrupowane według kilkunastu grup tematycznych, między innymi przyjaźń, miłość, śmierć, los, władza, mądrość. Wszystkie te zagadnienia były przez Szekspira bardzo mocno wykorzystywane w jego kolejnych dziełach. Cytaty zostały zaczerpnięte z następujących dzieł: "Romeo i Julia", "Makbet", "Hamlet", "Poskromienie złośnicy", "Sen nocy letniej", "Otello", "Król Lear", "Ryszard II", "Juliusz Cezar". 


Miałam troszkę problem, jeżeli chodzi o niektóre cytaty, głównie z "Romea i Julii" i "Makbeta". Wszystko za sprawą tłumaczeń, gdyż po prostu przyzwyczaiłam się do innych. Makbeta poznałam i pokochałam w tłumaczeniu Józefa Paszkowskiego, tutaj dostałam wersję Leona Ulricha. Niedawno czytałam Romea i Julię w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka, tutaj zawarto tłumaczenia Paszkowskiego. Były to takie minimalne zgrzyty, które jednak nie wpłynęły jakoś znacząco na mój odbiór tej pozycji, gdyż każdy z tych trzech tłumaczy wykonał naprawdę gigantyczną i godną podziwu pracę. 



W przypadku tej pozycji bardzo mocno rzuca się w oczy także oprawa graficzna i ilustracje, których autorami są Daniel Chodowiecki i Samuel Pufendorf. 


Ta książka to idealna pozycja dla wszystkich fanów Williama Szekspira i można ją bardzo łatwo spersonalizować. Mimo, że jestem przeciwna pisaniu po książkach, to w tym zbiorze cytatów aż chciałoby się dopisywać własne, które podczas poznawania twórczości Szekspira rzuciły się gdzieś w oczy. U mnie z pewnością wyląduje ten: 

"Mówisz, że kochasz deszcz, a rozkładasz parasolkę, gdy zaczyna padać. Mówisz, że kochasz słońce, a chowasz się w cieniu, gdy zaczyna świecić.
Mówisz, że kochasz wiatr, a zamykasz okno, gdy zaczyna wiać.
Właśnie dlatego boję się, kiedy mówisz, że mnie kochasz.'' 

(źródło)

Moja ocena: 9/10

Książkę przeczytałam i zrecenzowałam dzięki

Fakt ten nie wpływa na moją ocenę

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw tutaj ślad swojej obecności, z chęcią przeczytam i odpowiem na Twój komentarz :). Coś Ci się nie podoba lub z czymś się nie zgadzasz? Napisz mi o tym. Anonimie, podpisz się