piątek, 13 lipca 2012

ks. Adam Boniecki - Vademecum

Tytuł: Vademecum
Autor: ks. Adam Boniecki
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2012
Wydawnictwo: Promic
Liczba stron: 87
Źródło okładki: http://www.wydawnictwo.pl/index.php/s/karta/id/630



Ksiądz Adam Boniecki jest człowiekiem najbardziej znanym jako redaktor naczelny "Tygodnika Powszechnego". Byłam bardzo ciekawa jego twórczości i poglądów na wiele spraw, dlatego też przy nadarzającej się okazji sięgnęłam po jego "Vademecum". 87 stron zostało wypełnionych mądrościami i odpowiedziami na pytanie jak żyć i postępować w różnych rolach naszego życia.
Książka jest podzielona na trzy części: Vademecum pokutnika, Vademecum kierowcy i Vademecum generała. Każdy z nas potrzebuje czasami rady, wskazówki w życiu, odpowiedzi jaką drogą należy iść. Myślę, że "Vademecum" księdza Bonieckiego zawiera dobre rady i podpowiedzi, jak należy czynić.
Mnie szczególnie, jako osobę posiadającą prawo jazdy dopiero od roku, zainteresowało Vademecum kierowcy. Autor przestrzega nas przed nadmierną prędkością na drodze, przekonuje, żeby być dobrym, kulturalnym kierowcą. Podkreśla, że święty Krzysztof, patron kierowców nie bierze odpowiedzialności za naszą brawurę na drodze, że nie należy siadać za kierownicę sennym, a zwłaszcza pod wpływem alkoholu. Jest to lektura nie tylko dla kierowców ale też dla innych użytkowników ruchu.Część o pokucie jest bardziej odpowiedzią na zadawane pytania, np. dlaczego mamy mówić o swoich grzechach księdzu lub też jak wygląda dobra pokuta, dlaczego ważne jest postanowienie poprawy i jaka jest w tym wszystkim rola spowiednika. Nie brakuje też porad dla osób, które zajmują ważne stanowisko przywódcze.
Ogólnie te kilkadziesiąt stron skłania nas do refleksji dlaczego tak, a nie inaczej powinniśmy postępować w swoim życiu. Ksiądz Boniecki udziela mądrych i życiowych rad. Wbrew temu co sądziłam przed przeczytaniem nie jest to poradnik skierowany tylko do katolików, jest to vademecum dla wszystkich, niezależnie od wiary czy wyznawanej nauki. Właściwie każdy może po nie sięgnąć i znaleźć coś dla siebie.
Mi osobiście bardzo się podobały przemyślenia księdza Adama Bonieckiego, dodatkowo często cytuje on innych autorów, co dodatkowo uatrakcyjnia książkę.
Niestety, moim zdaniem minusem jest cena. Wynosi ona 23,90 zł i myślę, że dużą część potencjalnych odbiorców po prostu zniechęci. A szkoda, bo warto przeczytać.

Moja ocena: 8/10

Książkę przeczytałam i zrecenzowałam dzięki


Fakt ten nie wpływa na moją obiektywność i ocenę przeczytanej książki.

4 komentarze:

  1. hmm, może się skuszę i ją przeczytam ;)

    pozdrawiam i proponuję obserwację ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Sprawdź pocztę! Wysłałam. Przepraszam za 24godzinne opóźnienie :(

    OdpowiedzUsuń

Zostaw tutaj ślad swojej obecności, z chęcią przeczytam i odpowiem na Twój komentarz :). Coś Ci się nie podoba lub z czymś się nie zgadzasz? Napisz mi o tym. Anonimie, podpisz się