poniedziałek, 3 marca 2014

Philippa Gregory - Odmieniec

Tytuł: Odmieniec
Autor: Philippa Gregory
Liczba stron: 287
Wydawnictwo: Egmont
Źródło okładki: http://lubimyczytac.pl



Ostatnio po raz pierwszy spotkałam się z twórczością Philippy Gregory. Pisarka, znana z powieści historycznych postanowiła tym razem stworzyć coś, co jest czystą fikcją literacką i tak oto powstała seria Zakon Ciemności, którą otwiera "Odmieniec".

Głównymi bohaterami są Izolda i Luca. Dziewczyna zostaje wysłana do klasztoru przez swojego brata, z czego jest bardzo niezadowolona. Zostaje pozbawiona prawa do dużego majątku, w zamian dostając stanowisko ksieni klasztoru. Po jej przybyciu wśród zakonnic zaczynają się dziać dziwne rzeczy, więc zostaje skierowany do nich inkwizytor - Luca, który ma za zadanie rozwikłać zagadkę. Niestety, zabrakło mi trochę dopracowania tych postaci, nadania im niepowtarzalnych charakterów. Bardzo dobrze zostały za to skonstruowane postacie drugoplanowe, czyli Iszrak i Freize. To właśnie Freize ratuje wiele scen swoim ciętym dowcipem i spojrzeniem na kolejne wydarzenia. 

Minusem książki jest niestety próba rozwikłania "zagadki" wilkołaka. Philippa Gregory troszeczkę przekombinowała i ten wątek jest sztuczny i nudny. Właściwie nic nie wniósł do lektury oprócz dodatkowych stron. Bardzo lekko zostało potraktowane tło historyczne. Z jednej strony mamy garść informacji o tym, jak wyglądało życie ludzi w tamtym okresie, z drugiej nie czujemy się, jakbyśmy czytali podręcznik do historii i nie mamy przesytu natłokiem faktów. 

Ogólnie rzecz biorąc książka, mimo kilku niedociągnięć, jest dobrą i lekką lekturą. Z oczywistych względów ciężko jest mi ją porównać do innych książek autorki, ale myślę, że na pierwsze spotkanie będzie akurat i powinna być zapowiedzią jeszcze lepszych książek Philippy Gregory. Raczej dla młodzieży, chociaż i osoby, które już dawno osiągnęły pełnoletność powinny znaleźć w lekturze miłą rozrywkę. Niedługo recenzja kontynuacji "Odmieńca", na którą Was już dziś zapraszam :)

Moja ocena: 6/10

Książkę przeczytałam i zrecenzowałam dzięki


Fakt ten nie wpływa na moją ocenę

7 komentarzy:

  1. Nigdy nie interesowała mnie twórczość Gregory. O Odmieńcu słyszałam naprawdę wiele, ale jak do tej pory nawet nie skorzystałam z okazji i nie wypożyczyłam tej książki. Mimo tego, że większość osób ją zachwala. Twoja recenzja pokazała mi, że nie mam czego żałować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo wszystko ja chętnie dam szansę Gregory! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja bym odradzała Odmieńca na pierwsze spotkanie z autorką. Można się zrazić i nie sięgnie się po te genialnie napisane historyczne cykle. "Odmieniec" jest dla mnie słaby pod każdym względem, pomysłu, fabuły, bohaterów. Nudny i przewidywalny. Kontynuacji już nie czytałam i nie mam zamiaru, ale sądząc po recenzjach jest jeszcze gorsza od "Odmieńca" - nie sądziłam, że to możliwe.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie się "Odmieniec" zupełnie nie podobał, ale czekają na mnie Tudorowie okiem Gregory i zacieram ręce na to spotkanie :) co do postaci - zarówno pierwszo jak i drugoplanowych mamy dosłownie identyczną opinię :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam wielką ochotę na książki autorki i mam nadzieję, ze niebawem się z nimi zapoznam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pod stosikiem wspominałam coś o pani G., a po chwili zauważyłam, że recenzja "Odmieńca" już jest :P ślepota ze mnie :D
    Do tej serii panii G. na razie mnie nie ciągnie, ale kiedyś bardzo możliwe, że się skuszę :) Na razie chcę skompletować cykl tudorowski, a potem ten o wojnie dwóch róż :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdecydowanie polecam cykl Tudorowski tej autorki - jest genialny! :) od tego zaczęła się moja przygoda z powieściami historycznymi, od których już nie mogę się oderwać ;)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw tutaj ślad swojej obecności, z chęcią przeczytam i odpowiem na Twój komentarz :). Coś Ci się nie podoba lub z czymś się nie zgadzasz? Napisz mi o tym. Anonimie, podpisz się